Deși termenul de „Bijuterii Retro” nu a fost inventat decât în anii 1970, bijuteriile de la sfârșitul anilor 1930 și 1940 au fost cu siguranță diferite față de antecedentele sale. Sfârșitul esteticului geometric Art Deco a fost marcat de Expoziția Internațională de Arte și Tehnici Moderne din 1937, Paris.

Asistentul comisarului general, Paul Léon, a crezut că expoziția va revigora artele bijuteriilor și va întoarce bijutierii la folosirea diverselor ornamentații grațioase. O notă de unicitate a putut fi observată în bijutierile din 1937, distinctă de bijuteriile de la expozitia din 1925.

Georges Fouquet, președintele Comitetului de examinare, a adoptat regulile stabilite încă din 1925, dar a îndemnat comitetul să „nu refuze sau să descurajeze niciun proiect, cu excepția celor care sunt influențate în mod clar de un anumit stil istoric sau care imită foarte bine natura”. În pofida acestei declarații, sulurile, volutele, florile și animalele decorate cu pietre colorate au fost copleșitor de populare în cadrul Expoziției.

Atenția a fost captată de inovațiile vaste din arta bijuteriilor, care permiteau capodopere de o inginerie extremă și o superbă ușurință a monturii. Montura invizibilă a lui Van Cleef & Arpels, perfecționată în 1935, a reprezentat atracția principală, realizată în nenumărate forme necesare pentru a umple complet toate spațiile într-o bucată.

Pensele care fixau pietrele, care pot fi văzute numai din spate, trebuie executate cu meticulozitate și fiecare piatră trebuie tăiată precis pentru a se potrivi în lăcașul ei. Bijuterii Retro convertibile au fost un alt semn distinct al perioadei, coliere putea fi transformate cu ușurință în brățări sau într-o brățară cu cercei asortați.

Posterul Expoziției Internaționale de Arte și Tehnici Moderne din 1937, Paris

Posterul Expoziției Internaționale de Arte și Tehnici Moderne din 1937, Paris

Broșa cu clemă din ce în ce mai versatilă era încă în vogă. Purtate singure sau în perechi, aceste cleme erau adesea concepute să se atașeze de o brățară, colier, clemă de păr sau alt dispozitiv. Această versatilitate i-a asigurat popularitatea până în anii 1950. Van Cleef & Arpels a creat un colier cu un element central detașabil care putea fi transformat într-o brățară. Cartier a proiectat un colier care se desprindea pentru a crea cinci cleme care puteau fi purtate separat sau împreuna.

bijuterii retro

Colier și brățară retro din aur tubulare c 1940.

La începutul anilor ’40, producția de bijuterii a fost întreruptă de cel de-al doilea război mondial. Metalele prețioase, în special platina, erau rare, iar în unele cazuri era chiar interzisă vânzarea lor. Paladiul a înlocuit platina utilizată la economia de război. Pentru a obține mai mult din aurul disponibil, a fost utilizat un aliaj de aur cu un procent mai mare de cupru. Acest procedeu a creat un aur cu o nuanță roșiatecă subtilă, dar distinctă și, într-adevăr, prin folosirea de aliaje, aurul părea să aibă mai multe culori într-o singură bucată. Aurul a fost manipulat în diferite moduri; țesut, împletit și înfășurat. În bijuterii au reapărut Resilla (podoabă capilară în formă de plasă de pescuit), cannetille și filigranul de dantelă.

Diferite texturi au fost combinate într-un design care a pus finisajul mat pe lângă cel luminos pentru a accentua designul. Aurul a devenit metalul vedetă al bijuteriilor anilor 1940 și 50.

Incredibil de ușor, dar cu un aspect greu, lanțul flexibil tubular șarpe sau ”conductă de gaz” (uneori denumită tubogas) a fost văzut pentru prima oară în 1934 și a fost în tendințe în anii 1940. Bijutierii inovatoare au folosit lanțul șarpe în coliere, brățări și curele cu diferite cleme și motive decorative atașate. O altă inovație a lui Van Cleef & Arpels a fost brățara „Ludo”. Aceasta a fost o brățară de curea compusă din plăci dreptunghiulare sau octogonale, asemănătoare cărămizilor, adesea așezate cu pietre prețioase, evidențiind o încuietoare ornamentală încrustatată cu pietre prețioase.

Moda feminină a luat o turnură masculina în anii de război

Moda feminină a luat o turnură masculina în anii de război

Stocurile de metal și piatră prețioasă de dinainte de război au fost rapid epuizate și clienții de multe ori trebuiau să se mulțumească cu remodelarea unor bijuterii mai vechi. Dacă îți doreai o bijuterie nouă, trebuia să vii la bijutier cu propriile metale prețioase și, în cazul Franței, un procent din acel metal prețios furnizat de clienți era confiscat de către stat pentru finanțarea războiului. Au fost concepute tehnici de creare a unor foi de aur mai subțiri, uneori susținute de un metal de bază, astfel încât dimensiunea acestor bijuterii retro remarcabile să nu fie diminuată.

O piață înfloritoare a bijuteriilor imobiliare a înclinat preferința consumatorilor mai degrabă spre metale și pietre prețioase, în defavoarea monedelor. Războiul nu i-a determinat pe oameni să renunțe la împodobirea cu bijuterii, ba chiar moda masculină și austeră a anilor 1940 avea nevoie de podoabe feminine pentru a o complementa, alteori bijuteriile erau purtate din pur patriotism.

bijuterii retro

Broșă Retro cu cleme Safire și Diamante Montură Invizibilă, Van Cleef & Arpels c.1935.

Afluxul de pietre prețioase din Africa de Sud, India, Birmania și alte țări a fost intermitent în cel mai bun caz și aproape inexistent în unele țări. Rezultatul a fost adesea un design de bijuterii retro cu pietre sintetice și imitații. Pietrele prețioase precum citrinul, ametistul, acvamarinul și topazul au oferit o gamă de nuanțe în dimensiuni mai mari. Diamantele, rubinele și safirele cu greutate semnificativă în karate erau rare.

Bijutierii utilizau aceste pietre prețioase mici in pave în montură invizibilă, pentru a crea un aspect masiv dintr-o cantitate de pietre mai mici. Pietrele prețioase au fost amestecate pentru a crea schimbări de culori graduale atunci când erau răsfirate pe o broșă sau o brățară. Designul de dinaintea celui de-al doilea război includea de regulă perechi de pietre colorate cu diamante.

bijuterii retro

Cartier a protestat împotriva Ocupației germane din timpul celui de-al doilea război mondial prin crearea de pini mici care reprezentau păsări în colivii c.1942.

Odată cu debutul războiului și cu închiderea rutelor de aprovizionare cu piatră prețioasă, combinațiile de pietre colorate fără diamante au devenit o normă. Rubinele și safirele erau prelucrate în asociare cu pietre moarte, acvamarinul și alte pietre mari, mai palide. Smalțul a fost, de asemenea, folosit pentru a accentua pietrele vii (sau chiar pentru a le înlocui) într-o manieră picturală pentru a scoate în evidență aurul de la bază. Boucheron a creat o serie de coliere florale, îmbogățite prin folosirea magistrală a smalțului transparent.

Există vreo modalitatea mai bună de a-ți demonstra patriotismul? Da, aceea de a-l purta! „Colecția Hawai” de la VCA de flori albastre, albe și roșii mici au înflorit pe broșe, inele, cercei, brățări și coliere. „Rândunica” aducătoarea de noroc avea adesea decorații cu flori tricolore. Cartier și-a creat famioasa „Pasăre în Colivie” în 1942. Expunerea acesteia în vitrinele din Rue de la Paix erau o sursă de neliniște constantă pentru forțele germane ocupante.

Cu ocazia sărbătorii Eliberării, Cartier a creat o nouă „pasăre în ușița coliviei sale”. Între 1941 și 1947 contribuția lui Boucheron a constat din broșe figurine în costume regionale și peisaje miniaturale franceze. Mellerio a creat broșe cu soldați, arme, mașini blindate și altele asemănătoare, în timp ce Mauboussin s-a specializat în avioane și mai târziu a creat o broșă „Jeep” pentru celebrarea Eliberării.

bijuterii retro

Jeep-ul Celebrării, c.1945 by Mauboussin.

Clema „Ballerina”, redată realist și pavată cu pietre prețioase, a fost creată de Van Cleef & Arpels și imitată apoi de toată lumea. Balerinele s-au alăturat curând figurinelor de țigani și altor figuri grațioase în costume colorate cu pietre prețioase. Acest lucru a evoluat în cele din urmă în motivul „Vârtejul de Vânt”. Aurul a continuat să fie folosit în diverse moduri pentru a imita texturile țesăturilor. Aurul împletit a fost folosit pentru a crea crengi, ciucuri, noduri și motive țesute. Panglici, pene și volute au revigorat aurul cu aspect de mătase netedă, mată, uneori acoperit cu pietre prețioase.

O întreagă grădină de flori cu diverse modele a înflorit în atelierele celor mai importante case de bijuterii retro. Aproape integral acoperite cu pietre sau create din diferite nuanțe de aur pentru a oferi contrast, flora și fauna au fost teme predominante ale perioadei. Ca să nu fie lăsate pe din afară, fructele și legumele au fost bine reprezentate sub forme de varză, măsline, alune și motive de porumb Boucheron.

Van_Cleef_&_Arpels_Retro_Ballerina_Brooch

Broșa Balerina Van Cleef-&-Arpels c.1944.

Păsările au fost o specialitate a multor bijutieri de epocă. Păsări incredibil de realiste au fost create de Mauboussin, Van Cleef & Arpels, Cartier, Mellerio și Sterlé. Penajul exagerat al acestor subiecți înaripați a fost executat splendid în culori de curcubeu din pietre prețioase, palete întregi de smalțuri sau, așa cum a fost perfecționată de Sterlé, în tehnica filigranului de aur împletit. „Colibrii” de la Mellerio sunt un model binecunoscut, proiectat în aur și smalț. Van Cleef & Arpels a creat o linie de păsări mici cu pietre prețioase, așezate pe ramuri, în cuiburi sau pe pălării. A creat, de asemenea, inelul „Păsările dragostei”, în aur cu diamante și rubine, proiectate astfel încât aripile și cozile pasărilor să înconjoare degetul. Obsesia pentru păsări și pene a devenit, de asemenea, un subiect popular pentru bijuterii retro.

bijuterii retro

Pantera Cartier a Ducesei de Winsdor c.1949

Lei, tigri și pantere? Oh! Felinele din Jungla Bijuteriilor păreau să apară peste tot. Pantera iconică a lui Cartier a luat mai multe forme, inclusiv cea achiziționată de Ducele și Ducesa de Windsor, o panteră cocoțată pe o sferă de safir de 152,35 karate. Moștenitoarea Barbara Hutton a avut o pasiune pentru tigri și a deținut o broșă artizanală cu diamante galbene, împreună cu cercei, brățări și o poșetă clutch cu imprimeu tigrat. René Boivin a fost renumit pentru brățara cu design de piele de tigru. Câinii și pisicile domestice, caii și albinele și alte animale au întregit colecțiile iubitorilor de bijuterii cu animale.

bijuterii retro

Inel Sferic floral cu petale tremurânde c.1950

Alături de motivele cu flori și animale care au înflorit atât de dramatic în anii 1940, o nouă tendință a luat amploare – bijuteriile în mișcare. Ramuri flexibile, petale tremurânde și aripi de fluture care vibrau au adus un nou realism acestor creații aparent animate. Fascicule minuscule mișcătoare care se terminau cu mici pietre prețioase sferice au fost montate pe inele, astfel încât mișcarea tremurândă să trimită lumini sclipitoare către privitori.

Brățarile Charms care împodobeau încheieturile femeilor din înalta societate au făcut conexiunea acesora cu PTA-ul. Varietatea de brățări Charms etalau de la atracții turistice, animale și pahare de martini până la …chiuvete de bucătărie. Practic, totul era reprezentat ca element Charm care putea fi colecționat și adăugat la brățările zornăitoare atât de iubite. Austeritatea de după război a dat naștere unor linii mai feminine și mai pline de culoare în modă. Bijuteriile au îmbrățișat și ele revenirea la naturalism. Au fost văzute flori mari tridimensionale, păsări, animale, fulgi de zăpadă și alte teme naturale, împreună cu fundițe, panglici și volute.

bijuterii retro

Brățară Charms cu 40 elemente miniaturale

Aurul a înlocuit ferm platina ca material preferat în crearea de bijuterii retro. Creatorii nu se mai limitau la aurul galben și alb, ci foloseau mai multe nuanțe de aur, adesea într-o singură bucată, accentuând și punctând designul. O abundență de pietre pretioase și semiprețioase erau combinate în designuri multi-colore pe măsură ce se apropiau fabuloșii ani 1950.

Inele

Mari și îndrăznețe erau cuvintele cheie ale designului de inele. Bombat și placat cu pietre prețioase colorate, încărcat cu flori sau pietre enorme de citrin și acvamarin era stilul celui mai popular inel. Imitând broșele și cerceii, volutele, evantaiele și panglicile, și-au făcut, de asemenea, magistral apariția pe inelele purtate pe degete. Pietrele prețioase, strălucitoare, erau așezate în stea, în montură invizibilă, pe orice suprafață posibilă.

Cerceii

Prinderile mari reflectau motivele zilei. Evantaie multicolore, suluri, flori, panglici și fundițe pavate cu diamante și punctate de rubine, safire și smaralde îmbrăcau aproape fiecare lob feminin. Pietre prețioase individuale mari au fost montate pe cercei cu clipsuri, uneori decorate cu o panglică de aur sau o volută.

Broșele

Motivele de țesături cum ar fi dantela pliată, panglicile care curg, fundițele și nodurile supradimensionate erau prelucrate în aur multicolor și împodobite cu pietre mari de aquamarin, citrin și ametist, iar apoi modelate în cleme și broșe. Animale, păsări, pești, elemente de floră și faună erau realizate jucăuș și realist cu detalii de pene, blană, tentacule, aripioare, frunze și petale. Stamine și petale articulate au adus la viață flori, iar pietrele calibrate colorate au oferit accente picturale unei menajerii incredibile. Broșa Balerină de la Van Cleef & Arpels extrem de populară a fost reinterpreată și imitată de nenumărate ori și a rămas la modă până în anii 1950.

 Brățări

Brățara Ludo sau fagure de miere din anii 1930 era mai dorită ca oricând. Imitațiile lanțului de bicicletă, lanțului tubular (gas pipe) sau lanțului sul (scroll chain) au creat brățări de aur de dimensiuni incredibile. Cu cât erau mai mari, cu atât reprezentau mai bine tema zilei. Brățările manșetă, revigorări ale jartierelor victoriene și împletituri țesute cu catarame supradimensionate sau broșe detașabile cu pietre prețioase sclipeau cu îndrăzneală pe încheieturile mânilor. Ace pin reciclate și brățări charms din epoca apusă, erau punctate îndrăzneț cu brățări manșetă, creând un element decorativ unic. Pe o notă mai funcțională, brățările supradimensionate care ascundeau ceasuri miniaturale dublând funcția atât ca brățară, cât și ca ceas de mână, erau din nou la modă.

 Colierele

Se purtau lanțuri mari de aur fanteziste și lanțuri tubulare la baza gâtului. Era adesea folosită o clemă detașabilă sau un alt element convertibil, astfel încât colierul să poată fi purtat ca broșă cu cercei sau brățară, după caz. Se mai purtau colierele tip bavetă mari, create dintr-o multitudine de pietre pretioase colorate, lănțișoare de aur, motive de sârmă răsucite și lănțișoare mozaic din aur sau plăci smălțuite.

 Seturile

Acestea nu mai erau colecția enormă de bijuterii asortate din trecut, ci mai degrabă un fel de semi-suită sau o suită complementară. Un colier asortat cu o pereche de cercei, o broșă și o brățară, sau orice combinație de două sau mai multe elemente, erau din nou la modă. Aceste suite nu erau întotdeauna o potrivire exactă, ci mai degrabă o colecție tematică de flori sau evantaiuri sau suluri.

Accesoriile

Port-fardurile, port-țigaretele, rujurile, brichetele, minaudiere-le (cutiuțe pentru cosmetice), toate au făcut parte din viața anilor 1940. Lipsa de metale prețioase a avut ca rezultat includerea creativă a altor aliaje de metale nefieroase pentru a le imprima caracteristici funcționale, dar și frumoase în același timp. Gravate, perforate, incrustate cu pietre, țesute și smălțuite, acele bijuterii Retro au fost unele dintre cele mai inovatoare bijuterii și obiecte din metale prețioase produse vreodată.

Traducere, text original aici 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *